مزایای استفاده از سیستم ۳VF (کنترل سرعت با استفاده از تغییرات ولتاژ و فرکانس)

۱- حرکت و توقف نرم و بدون ضربه

یکی از مهمترین مزایای درایو کنترل سرعت که استفاده از آن را می توان یک لزوم دانست، حرکت بسیار نرم در استارت و توقف الکتریکی بدون ضربه است.

۲- ترمز الکترو مغناطیسی در سیستم آسانسورهای ۳VF فقط نقش نگهدارنده کابین پس از توقف کامل کابین که به صورت الکتریکی توسط درایو ۳VF صورت می گیرد را دارد؛ در نتیجه استهلاک و صدای ناشی از ترمز در این سیستم وجود ندارد. این صدا معمولا مورد شکایت و نارضایتی ساکنین، مخصوصا در طبقات نزدیک به موتورخانه است.

۳- افزایش عمر مفید الکتروموتور و گیربکس

با استفاده از درایو ۳VF به دلیل جریان مصرفی مناسب، سیم پیچ های موتور دیرتر گرم شده و عمر دستگاه افزایش می یابد.

۴- کاهش صدا در موتورخانه

  • موتورهای ۳VF  نیاز به فن خنک کننده نداشته  و این امر باعث حذف صدای آزار دهنده فن در موتورخانه می شود.
  • صدای حاصل از استارت و دور کند در آسانسورهای دوسرعته که بر اثر نیروی الکترو مغناطیس حاصل می شود در آسانسورهای ۳VF  وجود ندارد.
  • صدای حاصل از کنتاکتورهای قدرت در تابلو به دلیل کاهش جریان و استارت موتور و استفاده از کنتاکتورهای با توان کمتر به حداقل رسیده است.
  • صدای حاصل از ترمز الکترو مغناطیسی که عملکرد آن در۳VF   متفاوت است، بسیار ناچیز است.
  • صدای حاصل از ضربه وارده به استراکچر در هنگام استارت و توقف در ۳VF  بسیار کاهش یافته است.

۵-   افزایش عمر قطعات مکانیکی آسانسور

با حذف شوک های حاصل از استارت، دورکند و توقف در ۳VF ، فشار بر روی کابل های فولادی (بکسل اصلی، گیربکس، کابین، درب کابین و ترمز الکترومغناطیسی موتور بسیار کاهش یافته و عمر مفید آنها افزایش می یابد.

۶- صرفه جوئی در مصرف انرژی

با توجه به افزایش قیمت انرژی الکتریکی، صرفه جویی در مصرف انرژی یکی دیگر از مهمترین مزایای درایوهای کنترل سرعت 3VF است. به زبانی ساده تر هزینه خرید یک درایو ۳VF  ناسب پس از گذشت زمان کوتاهی  با کاهش در پرداخت هزینه انرژی جبران خواهد شد.


۷- اصلاح ضریب قدرت ( کسینوس فی )

اختلاف فاز بین شکل موج ولتاژ و جریان که همیشه جریان عقبتر از ولتاژ است، باعث ایجاد توان راکتیو و بازگشت این توان غیرمفید به شبکه می گردد. این امر باعث پائین آمدن توان الکتریکی موتور می شود. در سیستم ۳VF  به دلیل یکسو شدن ولتاژهای AC  به DC و هم فاز شدن ولتاژ و جریان مصرف توان راکتیو به حداقل می رسد. با توجه به اینکه مقدار توان محاسبه ای نسبت مستقیم با ضریب و اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک  نزدیکتر باشد، مقدار توان اکتیو بیشتر خواهد شد p=1.73Ui cos  

ضریب اصلاح قدرت را می توان از روی پلاک موتور خواند. موتورهای که ضریب اصلاح قدرت بیشتر از ۸/۰ دارند دارای توان اکتیو خوبی هستند.

۸- امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون گیربکس به وسیله درایو  VVVF

امروزه موتورهای گیرلس (GEARLESS) که مصرف بسیار کم و راندمان بسیار بالایی دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

۹- امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیشتر ازیک متر بر ثانیه

به وسیله درایو vvvf می توان آسانسورهای با سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه داشت که در ساختمان های بلند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

۱۰- امکان کنترل جریان برگشتی که بر اثر به وجود آمدن حالت ژنراتوری موتور حاصل شده و باعث ایجاد مشکل در شبکه تولید برق می شود.


با توجه به توضیحات داده شده،استفاده از درایو vvvf می تواند جزء ملزومات طراحی یک آسانسور خوب باشد. البته این امر فقط با درخواست مشتری است که میسر می گردد.


علی رغم اینکه محدودیت های ورود کالا، تولیدکنندگان تابلوهای آسانسور را در انتخاب درایو محدود نموده است، می توان گفت درایوهای موجود در بازار جزء بهترین سیستم های vvvf هستند.


توصیه می شود جهت داشتن سرعت، نرمی و کنترل گشتاور از درایوهایی با قابلیت نصب سیستم اینکودر و کارت Close Loop استفاده گردد. این امر باعث می شود آسانسور علاوه بر حرکت بسیار عالی و توقف دقیق و بدون ضربه، گشتاور مناسب جهت حمل بار را داشته و عمر مفید درایو و موتور نیز افزایش یابد. به اختصار به این سیستم close loop می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰۵۱-۳۸۰۰۱